Gjennomført: 2009 Andalucia og Sevilla 19. - 26. oktober

LS Holst – NK Larsens Bureau har arrangert en rekke turer til Andalucia og Sevilla. Vi har nå gleden av å kunne tilby en ny og spennende tur til Andalucia med besøk i Malaga, Sevilla, Jerez, Cadiz og flere andre utsøkte steder. Her skal vi oppleve noen av Europas storslagne katedraler: Vi vil besøke klostre og bodegaer, vi opplever kunstsamlinger og konserter. Inkludert er også en hesteoppvisning. Alt i Spania er preget av tradisjon og religion, og flamenko med sin rytme og puls og livsglede er sterkt fremtredende. Andalucia og Sevilla, i særdeleshet, er steder vi aldri blir ferdig med. Vi vender med glede tilbake, gang etter gang, og gjerne sammen med våre gjester. Nils Krister Larsen vil være reiseleder på denne turen.

PROGRAM:
DAG 1 MANDAG 19. oktober - MALAGA
Vi møtes på Gardermoen, Oslo og flyr med rutefly til Malaga. Transfer til hotellet i Malaga, hvor vi skal bo denne første natten. Hotellet ligger sentralt i Malaga sentrum, like ved Malagas rådhus, havnen og Malagueta stranden. Før felles middag besøker vi Picasso museet. Her får vi se mange av hans originalverker og vi får en god dokumentasjon på hans biografi.
DAG 2 TIRSDAG 20.oktober - MALAGA – RONDA – SEVILLA
Etter frokost drar vi mot Sevilla. Vi kjører langs den imponerende kystlinjen før vi svinger av mot Ronda. Vi fjerner oss mer og mer fra kysten og kjører oppover i fjellene til vi når Ronda. Her besøker vi den eldste og mest tradisjonsrike tyrefekterarenaen i Spania før vi spaserer gjennom den gamle bydelen til dagens lunsjsted. Fra Ronda til Sevilla må vi kjøre igjennom det som blir kalt de hvite Andalusiske landsbyene. Vårt hotell er moderne og behagelig og ligger like utenfor det historiske Sevilla med flott utsikt over Guadalquivir elven. Litt tid på egen hånd før felles middag.
DAG 3 ONSDAG 21. oktober - SEVILLA
Frokost på hotellet. Vi starter med et besøk i kongepalasset Reales Alcazares, bygget rundt og på ruinene av Al-Mutamid kongens arabiske borg i 1366. Her finner vi utsøkte hager, et fantastisk eksempel på arabisk hagekunst. Selve bygningene er skapt av arkitekter fra Granada og særpreges av skjønnhet og harmoni. Vi går fra palasset til katedralen med sitt velkjente tårn, La Giralda. Kirken er imponerende i dimensjon, arkitektur og utsmykning. Tid for lunsj (ikke inkludert) og vi vil så foreslå en tur i det jødiske kvartalet. Felles middag.
DAG 4 TORSDAG 22. oktober - SEVILLA
Frokost på hotellet. Sevilla har alltid vært en by preget av sterke religiøse tradisjoner. I dag skal vi oppleve det katolske Sevilla. Vi besøker to klostre; et for nonner og et for munker. Monasterio de San Clemente hører til Cisterciencer ordenen og er i dag et eksisterende nonnekloster. Her får vi muligheten til å kjøpe noen av de mange delikatessene som nonnene selv lager. Monasterio de la Cartuja, i dag et moderne kunst museum, har vært et av Sevillas viktigste munkekloster gjennom tidene. Vi vil også bese en av de mest tradisjonsrike kirkene i Sevilla; Macarena Kirken, stiftet i 1595. Nå er det tid for å finne et hyggelig sted å spise lunsj. Ettermiddagen er fri før vi møtes til felles middag.
DAG 5 FREDAG 23. oktober - PALMA DEL RIO & ECIJA
Etter frokost kjører vi til Ecija, en vakker by med mange tårn, som ligger mellom Cordoba og Sevilla, i den historiske Genil dalen. Noen kaller det et magisk sted hvor man fortsatt opplever vibrasjonene fra gamle legender. Ved ankomst nyter vi den unike utsikten over de flotte tårnene, kuplene som stiger opp mot himmelen. Under turen besøker vi også noen kirker, og vi håper å få mulighet til å se nærmere på et av klostrene. Vi fortsetter til nabobyen, Palma del Rio, som også tilbyr høyt verdsatte kulturelle skatter. Vi vil spise en utsøkt lunsj i landsbyens kloster, som i dag er omgjort til hotell. Før vi reiser tilbake til Sevilla, spaserer vi i byens trange gater. Felles middag.

DAG 6 LØRDAG 24. oktober - JEREZ
Frokost på hotellet før avreise til Jerez, byen som er kjent for sin sherry produksjon. I en norskeid bodega får vi høre om den spennende prosessen som ligger bak sherry- og brandyprodusjonen. Litt prøvesmaking hører selvfølgelig med. Hver lørdag er det visning og show på Yeguada del Cartuja. Vi starter med en omvisning på “Fuente del Suero” som landet heter. Her finner vi både tradisjon og nytenkning i Spansk hesteoppdrett. Vi får med oss et unikt hesteshow med vakre hester. Turen går videre til Puerto Santa Maria, hvor vi sjekker inn på et kloster (omgjort til hotell) før vi finner et deilig sted for lunsj (ikke inkl) Felles middag på kvelden.
DAG 7 SØNDAG 25. oktober - CADIZ og MALAGA
Frokost på hotellet før avreise til Cadiz. Den gamle bydelen ligger innenfor de beskyttende murene, med smale og trange gater full av lokal glans. Vi opplever Cadiz flotte promenade i gamlebyen, og med lokal guide vil vi lære om Cadiz’ historie. Vi opplever søndagens høymesse i byens katedral - som er et spesielt monument i Cadiz. Lunsjtid! På ettermiddagen kjører vi til Malaga. Vi møtes igjen for avslutningsmiddag på en sjarmerende restaurant.
DAG 8 MANDAG 26. oktober- AVREISE FRA MALAGA FLYPLASS - OSLO
Frokost på hotellet. Vi sjekker ut og får transfer til Malaga flyplass. Avreise med fly til Gardermoen, Oslo.